Wat doe jij met de jaarlijkse resultaten van je klant- en/of medewerkers tevredenheidsonderzoek?

De resultaten van je klant-/ medewerker tevredenheidsonderzoek zijn binnen. Wat nu?

Goed dat je onderzoek doet, maar ben je tevreden met het aantal reacties en wat zeggen de resultaten je? Onderzoek doen is belangrijk maar het schept de verwachting dat je wat doet met de uitkomsten. Laat klanten en medewerkers zien dat je ze serieus neemt.

Wat zijn de knelpunten die echt opgelost moeten worden? Waar zitten de verbeterpunten en waar kun je deze keer met enkele verrassende oplossingen opmerkelijk bijdragen aan een hogere klant-/medewerkerstevredenheid. Die aanpassingen doen in je dienstverlening of in medewerkersmotivatoren die zowel zorgen voor een hogere tevredenheidscore als daadwerkelijk een verschil maken, dat je concreet terug ziet in rendement?

Want dat is waar het uiteindelijk toch om gaat loyale klanten die bij je blijven meer besteden en je bovendien bij anderen aanbevelen. Het levert je extra omzet en je salescapaciteit kun je nog effectiever inzetten op nieuwe business.
De medewerkerstevredenheid heeft impact op de klanttevredenheid, want blije medewerkers maken klanten blij. Bovendien zijn tevreden medewerkers minder ziek en zorgen voor minder verlopen. Dat zijn directe kostenbesparingen die het rendement een boost geven.

Kortom investeren in de follow up up van je tevredenheidsonderzoeken loont! Bovendien doe dat niet eenmalig want waar je nu verwachtingen mee overtreft wordt volgend jaar als vanzelfsprekend ervaren. Continue op zoek naar vernieuwing, verbetering en vooral oog voor sluimerende knelpunten.

Misschien kan het volgende stappenplan je helpen om goed door te pakken!

Stap 1. Analyse van het onderzoek : Heb je met dit onderzoek de volledige klant/medewerkers reis in beeld

Stap 2. Ontbrekende informatie aanvullen, vanuit andere informatiebronnen

Stap 3. Vaststellen waar de resultaten afwijken van het wenselijke scenario

Stap 4. Een knel- en verbeterpunten analyse maken

Stap 5. Een verbeteractieplan opstellen

Stap 6. Implementeren

Stap 7. Evalueren

Stap 8. Meetinstrumentarium herijken en nieuwe metingen plannen en uitvoeren

Stap 9. Trends signaleren

Stap 10. Anticiperen en vernieuwen

Zin om eens van gedachten te wisselen hoe jij invulling kunt geven aan deze stappen en wat het je kan opleveren? Altijd leuk om een keer afspreken, online of bij jou op kantoor of al wandelend in de buitenlucht. Misschien kan ik je inspireren om de juiste invulling te geven aan deze waardevolle vervolgstappen.

Tot snel!

Annelies Raaijmaakers-Bredius

annelies.addattention@gmail.com
0653611394