Wat doe jij als je 8692 wachtenden voor je hebt?

Inmiddels heeft bijna iedereen er wel van gehoord. Je ziet ze overal, de leuke bezorgwagentjes van Picnic, de online supermarkt die groeit als kool.

Sinds de kinderen de deur uit zijn, doe ik de wekelijkse boodschappen weer gewoon in de winkel. Waarom…? Omdat ik dan zie wat ik koop, achterin in het vak kan graaien naar een verpakking met een latere “uiterste datum” en regelmatig weer eens iets nieuws probeer omdat het er aantrekkelijk uitziet. En aangezien je, dankzij de zelfscan, de rij voor de kassa kunt vermijden, kost het ook eigenlijk niet heel veel extra tijd.

Kortom allemaal redenen om zelf weer op pad te gaan en ja er zijn ook genoeg redenen te noemen om de boodschappen toch met enige regelmaat te bestellen en thuis te laten bezorgen.

Aangetrokken door de leuke wagentjes en enthousiaste verhalen van de buren over de kwaliteit, prijs en service, dacht ik, dat gaan we eens proberen. Dus aangemeld via de app en wat is de reactie… Ik ben nog niet aan de beurt er zijn nog 8693 wachtenden voor me. Hoeveel??? Maar… zo belooft Picnic, er rijden dagelijks nieuwe bezorgkarretjes de garage uit dus even wachten zal beloond worden.

Wekelijks krijg ik een leuke vriendelijke update en zie ik de wachtrij met ca 200 lotgenoten per week slinken. Bovendien belandde er na de eerste week al een kleine verrassing in mijn nog niet actieve virtuele winkelwagen, als dank voor het wachten.

Eigenlijk was ik er meteen klaar mee na de pop up over die duizenden wachtenden voor me. Wat een sukkels, dacht ik, vet in de media je tent promoten maar niet voorbereid zijn op snelle groei. Maar goed het account was aangemaakt. Toen kreeg ik de eerste update en ik werd zomaar vrolijk van de enthousiasmerende toonzetting van het bericht. Een soort van “fijn dat je erbij hoort gevoel”. Ik realiseerde me opeens dat ik blijkbaar accepteerde dat ik waarschijnlijk over een klein jaar een keer online kan bestellen. De slinkende wachtrij wordt opeens een wedstrijd met mijn eigen inschatting wanneer ik aan de beurt ben. En natuurlijk ga ik er stiekem een beetje vanuit dat ik daarin verrast word.

Verwachtingen managen door oprechte informatie te verstrekken, structureel op een leuke, enthousiasmerende wijze AANDACHT te geven. Het zorgt ervoor dat er een verlangen wordt gecreëerd om erbij te horen.

Als je als potentiele klant al zoveel AANDACHT krijgt dan kijk ik nu al uit naar de eerste keer dat de Picnic bezorger op de stoep staat… ooit!


Daar waar je oprechte AANDACHT krijgt kom je graag, daar waar je verrast wordt praat je over.

Add attention, Reach results, Beyond expectations

Klantgerichtheid en hospitality verbeteren.. van advies over strategie tot training en coaching.

Annelies Raaijmaakers- Bredius