Reach results Beyond expectations
De meesten zullen al klaar zijn, bij sommigen hijgt er nog een deadline in de nek. Ieder jaar weer zo’n periode van enerzijds reflectie, wat kwam er terecht van het plan van vorig jaar en anderzijds een fontein aan ideeën op weg naar 2020, waar je volgend jaar alvast gas op wil geven.
Ik sprak onlangs een afdelingsmanager die zuchtte dat hij het echt een nutteloze exercitie vond. “Met een vage kaderbrief van de directie, moet ik altijd SMART formuleren en toelichten wat ik dit jaar ga doen om onze kernwaarden Klantfocus, Duurzaam, Loyaal en Resultaatgericht in te vullen”. Ik weet nu al wat mijn team gaat zeggen als ik mijn plan in het volgende afdelingsoverleg ga presenteren”. “Goh, waar heb ik dat eerder gehoord, daar gaan we weer. En in maart krijgen we weer te horen dat alles wat bedacht is toch niet kan omdat de focus vooral op het resultaat ligt en de rest blijkbaar ondergeschikt is”.
Oeps, dacht ik, hier staat een man die lekker in de vicieuze cirkel blijft meedraaien, braaf Hoofdstuk 1 tot en met 6 van het standaard format weer gaat in vullen, hier en daar stiekem knipt en plakt uit het document van vorig jaar en er verandert vervolgens helemaal niks.
“Stel nou dat je het dit jaar eens heel anders aanpakt” zei ik. Verbaasd keek hij me aan.
“Je vergeet het woord jaarplan, maar lanceert in je team… Thema van vandaag en morgen: AANDACHT
Vervolgens arrangeer je een meeting met je team om met elkaar antwoord te geven op de vraag, Wat zou er gebeuren als wij AANDACHT voor onze klanten en collega’s echt zouden verankeren in ons dagelijks denken en doen?
AANDACHT borgen in onze processen, onze werkomgeving en ons gedrag?
Laat je medewerkers aan de slag gaan met het uitwerken wat dat betekent in het team en hun eigen dagelijks werk? Dat hoeven geen boekwerken te worden maar do’s en don’ts lijstjes kunnen al leiden tot een team- en individuele belofte. Ze weten samen heel snel inzichtelijk te maken wat er aangepast moet worden in de processen om meer AANDACHT toe te kunnen voegen. Hierin zul jij moeten faciliteren. Geef ze een duwtje in de rug en neem drempels weg om aan te geven, waar ze hulp bij nodig hebben om zelf te kunnen stralen in hun werk. In jouw jaarplan heb je dan aan één zin genoeg.
Wij beloven door het begrip AANDACHT te verankeren in ons dagelijks denken en doen, in onze processen en werkomgeving, onze klanten tot fans te maken, medewerkers tot ambassadeurs en daarmee de resultaten te boeken die boven verwachting zijn, zowel kwalitatief, als kwantitatief.
Zo heb je al 3 van de 4 kernwaarden te pakken, alleen nog duurzaamheid”. “Oh”, zei hij, “daar kan ik dan een apart thema van maken in 2018 met als titel AANDACHT voor duurzaamheid”. “Ja hoor”, zei ik, “moet je zeker doen want ook dat kun je verankeren in dagelijks denken en doen. Ik zou eerst beginnen met het duurzaam verankeren van AANDACHT, dan volgt de rest vanzelf, dat kan ik je verzekeren”.
“Gaaf”, zei hij enthousiast “ dit is én heel praktisch en raakt volledig de bedrijfsdoelstelling en visie en ik kan het prima doortrekken in de persoonlijke doelstellingen en ontwikkeling van de mensen. Ik ga maandag meteen een jaarplanbespreking organiseren met het team”. “Eh”, zei ik…. “Vergeet niet het woord jaarplan weg te laten in je uitnodiging hè en bel gerust als je advies nodig hebt, of hulp bij de implementatie in de processen of coaching van je club”. “Ga ik zeker doen”, zei hij.
Wat heb ik toch een leuk vak, mensen op weg helpen om duurzaam AANDACHT voor elkaar te hebben en dit bedrijfs- of in dit geval eerst afdelingsstrategie te maken.
Add attention, Reach results Beyond expectations
Annelies Raaijmaakers- Bredius /contact