Het nieuwe trainen

Eén ding is zeker in 2022, dat niets zeker is en verandering, de enige constante.
Hoe ontwikkel je een visie en een strategie binnen dit dogma.

Dat is niet alleen een vraag voor de nieuwe bewindslieden die met nieuw elan willen gaan regeren, in de voortdurende Corona tijden maar ook voor mij. En ik denk voor vele ondernemers met mij.

We zijn hartstikke creatief geweest de afgelopen 2 jaar, maar zijn dit ook lange termijn oplossingen waar een strategie achter zit?

Onder druk van de pandemie werd iedereen de digitale wereld in gekatapulteerd.
Het leek een passend alternatief om van fysieke trainingen naar online varianten over te schakelen.

Aangezien mijn business naast projectbegeleiding, wat prima online kan, ook voor een groot deel het geven van trainingen betreft ging ik mee in die flow.

Het was nieuw en dus leuk, maar ook even wennen voor zowel trainer als cursist. Als ik de balans opmaak dan blijft fysiek trainen toch de voorkeur verdienen boven online.

Fysieke trainingen zijn vele malen effectiever en hebben dus een hoger rendement voor de cursisten. En toch is het wel slim om ook de ( efficiency) voordelen van online trainen in het oog te houden.

  • Medewerkers kunnen overal vandaan deelnemen,
  • Geen reistijd of reiskosten

Echter online haal je niet het maximale uit deelnemers en blijft het lastig om een goed beeld te vormen van de energie en de ontwikkeling die de individuele deelnemers tijdens de training ervaren.

Waarom:

  • De non verbale interactie is online duidelijk minder.
  • Het is lastiger om signalen van afnemende betrokkenheid onder deelnemers in te schatten
  • De concentratie spanne van deelnemers verschilt en die is online niet goed zichtbaar
  • Werken in groepjes kan prima, maar de trainer vangt geen signalen op van de groepjes waar hij op dat moment niet mee in gesprek is.

We houden rekening mee dat we de komende weken nog wel even te dealen hebben met beperkende maatregelen als het gaat om fysiek samenkomen. Dat is jammer want veel medewerkers die normaal gesproken druk zijn met gastenontvangst of live klantcontacten hebben juist nu tijd om te trainen.

Hoe kunnen we deze tijd effectief benutten als we vooral geloven in fysieke trainingen en workshops en streven naar een hoog rendement van trainingen.

Met die vraag ging ik aan de slag en ontwikkelde de volgende opzet

Een incompany programma dat start met een aantal wekelijkse challenges die deelnemers digitaal ontvangen en in korte online meetings of filmpjes worden toegelicht. Zo werken we toe naar een een fysieke workshop in de laatste week.

Online en fysiek zijn gecombineerd, daardoor kunnen we binnen de beperkende maatregelen nu al starten. De investering is vergelijkbaar met een training van een dag en het rendement is gegarandeerd hoger .

De eerste training die ik op deze manier aanbiedt is de Customer/ Guest Experience Challenge

Iedere deelnemer groeit door “zelf doen”, in het proces.

De deelnemers worden uitgedaagd om eerst samen te werken aan een gezamenlijke klantgerichte ambitie, gebaseerd op de klantgerichte visie en kernwaarden van de organisatie, ze toetsen dit aan zelf opgehaalde klantinzichten en -wensen en maken een verbeterplan ter optimalisatie van de gast/klantbeleving.

In de wekelijkse korte meeting of filmpjes delen we digitaal de uitkomsten van de individuele challenges en bespreken de nieuwe. Uiteindelijk op basis van de door hen zelf gezamenlijk ontwikkelde klantgerichte ambitie en verbeterplan trainen we in een fysieke sessie deze specifieke vaardigheden in een fysieke workshop.

In deze variant betekent dit dat we bij een start in februari met de digitale challenges, verwachten, dat we in maart/april kunnen afsluiten met de fysieke workshop.

Bij medewerkers realiseer je meer betrokkenheid, draagvlak voor vernieuwing, bewustwording waar de kansen liggen, acceptatie dat het altijd beter kan en vooral input en actie om datgene wat het team zelf bedacht heeft, daadwerkelijk in praktijk te brengen.

Wil je meer weten neem even contact op: