Eindejaargesprekken ... doe het dit jaar eens anders!


Leidinggevenden en medewerkers mogen in de meeste organisaties deze maand weer met elkaar aan tafel om te reflecteren.

De beleving van zo'n eindejaargesprek is medebepalend voor een positieve of negatieve start van het nieuwe jaar.

Ik ben een voorstander van afschaffen die standaard HR cyclus, maar helaas in vooral grote organisaties is het strak ingeregeld .
Durf er, als je eraan gebonden bent, je eigen draai aan te geven en pak het als volgt aan.

Nodig je medewerkers uit voor een toekomstgericht eindejaarsgesprek en noem het een blijk van dank gesprek

  • DE MEDEWERKER BEPAALT DE AGENDA. Vraag de medewerker vooraf waar het gesprek over moet gaan, hoe de medewerker het afgelopen jaar ervaren heeft en vooral wat de wensen voor het komend jaar zijn.

  • NEEM JE VOOR OM TE INSPIREREN, door te luisteren en hen met ideeen te laten komen wat de beste aanvliegroute is om de gezamenlijke klus voor volgend jaar te klaren. Ontwikkel en deel je visie maar niet meer dan dat, werk die, op ieder niveau, verder uit samen met je medewerkers en geef ze daarin vrijheid en verantwoordelijkheid. Je ontwikkelt daarmee verantwoordelijkheidsgevoel voor het grote geheel, eigenaarschap en autonomie.

  • ZORG VOOR EEN MOTIVERENDE AANDACHT, in plaats van alleen belonen van goed gedrag. Toon belangstelling en geef individuele AANDACHT aan hun persoonlijke gevoelens, behoeften en wensen. Ga met respect om met hun persoonlijke omstandigheden. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden geef complimenten ook voor kleine dingen en vier successen. Het vergroot de zingeving, tevredenheid en betrokkenheid van de medewerkers.

  • WEES ZELF HET GOEDE VOORBEELD, draag waarden en normen zichtbaar uit. Kom op tijd en zeg deze één op één gesprekken nooit af ten gunste van je andere prioriteiten.

  • ENTHOUSIASMEER ONTWIKKELING, leg het niet op. Laat zien dat zelfontwikkeling en professionaliseren bijdragen aan de organisatie als geheel en daag medewerkers uit zichzelf te ontwikkelen in hun vaardigheden en competenties. Als je je team intellectueel uitdaagt komen innovaties sneller van de grond.

Leuk die focus op de toekomst maar hoe evalueer je dan de ervaring van dit jaar.

  • Bedenk eerst waar het bij jezelf dit jaar goed of minder is gegaan als je kijkt naar deze leiderschapsvariabelen. Stel jezelf de vraag in welke mate heb ik de medewerker autonomie, individuele aandacht, zingeving en uitdaging geboden en heb het daarover.
  • Pak de missie en kernwaarden van de organisatie erbij en reflecteer hoe jullie daar ieder voor zich, aantoonbaar invulling heeft gegeven en verifieer wederzijds of de ander dat zo ervaren heeft. Een mooi vertrekpunt voor wederzijdse afspraken voor het nieuwe jaar.

En dan nog een kleine tip. Ik werkte ooit in een organisatie waar bij alle documenten die bij “het beoordelingsgesprek” horen de volgende instructie zat: “Zorg als medewerker dat je op tijd bent voor je beoordelingsgesprek en verwen je leidinggevende met een kop koffie.” Wat mij betreft is het andersom, zorg als leidinggevende voor een warm welkom laat zien dat je het gesprek belangrijk vindt. Begin met je medewerker te bedanken voor de inspanning dit jaar!

En eenzijdig beoordelen…. Gewoon NIET doen! Veel succes en plezierige gesprekken gewenst!

Neem gerust contact op als je meer tips wilt om de medewerker tot fan te maken en de klant tot ambassadeur.

Annelies Raaijmaakers- Bredius