Aandacht in het garagebedrijf

Altijd kijk ik met medelijden naar de gestrande vakantiegangers langs de weg. Gezinnen met kleine kinderen, al of niet achter de vangrail wachtend in de bloedhitte op hulp. Het zal je maar gebeuren.

En dan op een dag ben je vroeg op weg om de “zwarte zaterdag drukte” in Frankrijk voor te zijn en je hoeft maar 350 km op die bekende Route du Soleil. Dan opeens brandt dat lichtje, zo’n driehoek met zo’n uitroepteken plus nog een lampje. Snel het boekje raadplegen; “zo snel mogelijk stoppen” luidt de instructie. Nee hè, toch echt niet hier?! Supertoevallig doemt daar een benzine pomp op. Gelukkig dat scheelt wachten langs een vangrail. En ja dan gaat het spektakel beginnen. Wat een topervaring! 1 telefoontje naar de ANWB, keuzemenu, binnen 2x overgaan is de telefoon aangenomen, korte uitleg, meteen doorverbonden met technische dienst. Die aardige meneer snapte onmiddellijk dat je niet blij en enigszins ongerust bent op zo’n moment hij wist meteen voorlopige diagnose te stellen en deze ook nog duidelijk en rustig uit te leggen. Helaas… er is slechts één oplossing; weggesleept worden naar een garage! Het wordt een verrassende ervaring, dankzij een super samenwerking tussen ANWB en sleepdienst, doortastende invoelende mensen die hun vak verstaan en digitaal zodanig ondersteund worden dat wij niet of nauwelijks meer hoeven uit te leggen wat er aan de hand is. De auto is binnen no time weggesleept en we staan bij de garage. Weer even de ANWB bellen zoals afgesproken, nummer is ge-smst naar mijn berichten box. Wederom helpt de communicatie techniek ons want dankzij nummer herkenning weet de betreffende hartelijke medewerkster meteen wie ik ben. Blijkbaar heeft zij haar info zelfs al voor zich op haar beeldscherm. De aardige meneer van de sleepdienst annex garage heeft ons inmiddels van harte begeleid naar een prettige koele wachtruimte en gewezen op een voorziening met allerlei dranken. Hij verzekert ons dat we binnen een half uur weer op weg kunnen zijn. Top dat ie dat alvast meldt. De auto kan pas na het weekend gerepareerd worden, maar een huurauto weet hij meteen te regelen. Wel even ouderwets heen en weer faxen, tussen ANWB en garage maar het werkt. Al met al binnen 2 uur zijn we weer op weg in onze huurauto. Hulde aan deze samenwerking, de ICT techniek in combinatie met de empathie van alle betrokken hulpverleners. De narigheid werd enorm verzacht en werd een “wow wat goed geregeld” ervaring. Als ik weer een familie langs de weg zie staan, zal ik ze toeroepen, het komt snel goed wees niet bang, je bent zo weer op weg!

Alle garagebedrijven geef ik de tip mee; zorg voor een goed efficiënt proces, maak het de klanten zo gemakkelijk mogelijk, zorg voor duidelijke communicatie en een plezierig contact.

Gun je als garagehouder je klanten ook deze ervaring, maar is het “hoe dan?” nog een lastig te beantwoorden vraag?

Add attention staat je graag bij met advies, analyse van processen en trainen en coachen van je medewerkers.

Daar waar je oprechte aandacht krijgt, kom je graag .. daar waar je verrast wordt praat je over!

Annelies Raaijmaakers-Bredius

Add attention, Reach results, beyond expectations /contact